Jogging czy rower? Na co się zdecydować?

Chcesz wrócić do formy po ciąży, zrzucić parę kilogramów, wzmocnić mięśnie? Zarówno bieganie, jak i jazda na rowerze nadają się do tego doskonale. Oba sporty uprawiać można razem z małym dzieckiem, dzięki przyczepkom rowerowym i wózkom biegowym. Który z nich będzie lepszy dla ciebie? W jakich przypadkach zdecydować się na bieganie, a kiedy lepiej zaplanować treningi na rowerze?

Jazda na rowerze i jogging należą do najpopularniejszych w naszym kraju form aktywności fizycznej. Nic dziwnego. Oba sporty są bardzo uniwersalne i stosunkowo niedrogie. Można je uprawiać niezależnie od wieku i kondycji fizycznej. Nie potrzeba do nich zbyt wiele specjalistycznego sprzętu oraz można uprawiać je niemal wszędzie. Są to ponadto sporty całoroczne. Szczególnie uniwersalne jest bieganie, do którego nie potrzebujemy żadnego dodatkowego wyposażenia, specjalnych tras ani dobrej pogody. Możemy biegać nawet w zimie, podczas opadów śniegu i deszczu.

Oba sporty są wprost idealne dla rodziców i opiekunów małych dzieci. Wózek biegowy pozwala na uprawianie joggingu w ramach spacerów z maluchem. Przyczepka do roweru dla dzieci przydaje się podczas wycieczek, dodatkowo większość przyczepek można szybko przekształcić w wózek do biegania. Wspólnie spędzony czas na świeżym powietrzu korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie twoje oraz twojej pociechy.

Możesz oczywiście uprawiać oba sporty naprzemiennie i taki wybór będzie doskonały, jeśli lubisz aktywnie pędzać czas. Być może zastanawiasz się jednak, który z nich pozwoli ci szybciej schudnąć, wzmocnić mięśnie i kondycję – lub który będzie mniej obciążający dla organizmu. Jeżeli właśnie jesteś na etapie planowania regularnych treningów, weź pod uwagę kilka aspektów.

Bieganie pozwala spalić więcej kalorii w krótszym czasie

Jogging jest wydatniejszy pod względem energetycznym niż jazda na rowerze. Oznacza to, że w szybszym czasie jesteśmy w stanie spalić więcej kalorii. Wózek biegowy dodatkowo zwiększa wydajność treningu. Już pół godziny biegania w niskim tempie z wózkiem pozwala spalić około 400 kcal. Jazda na rowerze z przyczepką to około 80-100 kcal mniej.

Jazda na rowerze mniej obciąża stawy

Mniejsze spalanie to jednak również mniejsze obciążenie dla organizmu – w szczególności dla stawów. Jeśli po ciąży masz z nimi problemy, możesz wybrać właśnie jazdę na rowerze zamiast joggingu. Możesz również zakładać specjalne stabilizatory na kolana, by uniknąć bólu i nadmiernego obciążenia podczas biegania.

Bieganie bardziej angażuje mięśnie

Podczas biegania bardziej angażowane są mięśnie naszego ciała, w tym w szczególności mięśnie łydek, ud i brzucha. Możemy zatem szybciej je wyrzeźbić i wzmocnić. Bieganie z wózkiem angażuje dodatkowo mięśnie ramion, również wpływając na ich rozbudowę.

Bieganie jest tańszym sportem

Pomimo powszechnej mody na sportowe ubrania i specjalne buty, biegać można praktycznie w dowolnym stroju. Specjalne obuwie i bielizna termoaktywna zapewniają oczywiście większy komfort (buty z odpowiednią podeszwą dodatkowo zmniejszają obciążenie stawów) – jednak treningi możemy rozpocząć, nie wydając ani złotówki. Dobry podstawowy wózek biegowy to już nieco większy wydatek ale w  niektórych miastach są też wypożyczalnie wózków oraz przyczepek.

Jazda na rowerze to sama przyjemność – i wspólna rekreacja

Jazda na rowerze z dzieckiem to doskonała forma rodzinnej rekreacji. Długie wycieczki za miasto są bardzo przyjemną formą spędzania czasu i jeśli nie narzucimy sobie dużego tempa, nie są męczące. Nawet nie zauważamy, jak nasze mięśnie intensywnie się napinają i następuje intensywne spalanie tkanki tłuszczowej. Połączenie przyjemności ze sportem to najlepsza droga do tego, by wrócić do formy np. p o ciąży. Gdy aktywność fizyczna nie jest dla nas męcząca, chętniej ją podejmujemy i jesteśmy bardziej regularni. Nie zniechęcamy się szybko, dzięki czemu ostateczny efekt będzie i tak lepszy, niż gdybyśmy sporadycznie zmuszali się do intensywnego wysiłku.

Co jest lepsze – jogging czy bieganie? Ostateczna odpowiedź na to pytanie należy do ciebie. Wszystko zależy od twoich preferencji i potrzeb, stanu zdrowia oraz kondycji fizycznej. Możesz zaplanować np. regularne krótkie treningi biegowe w tygodniu, a w weekendy wybierać się na wycieczki rowerowe z dzieckiem. Zapraszamy cię do odwiedzenia kategorii przyczepki rowerowe dla dzieci oraz do kategorii wózków biegowych w sklepie wozimysie.pl, gdzie znajdziesz wiele nowoczesnych modeli sprzętu, z którym wspólny sport i rekreacja staną się waszą ulubioną formą spędzania czasu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *