Jak ćwiczyć po ciąży?

Większość młodych mam jest bardzo niezadowolonych ze stanu swojej figury oraz kondycji fizycznej po okresie ciąży. Przytłoczone nowymi obowiązkami związanymi z opieką nad dzieckiem, nie poświęcają wystarczającej uwagi sobie. Z tego powodu niezwykle trudno jest im pozbyć się zbędnych kilogramów. Czasem okazuje się nawet, że w kilku pierwszych miesiącach po porodzie tyją bardziej niż przez cały okres ciąży.

Sytuacja taka wynika z przekonania kobiet, że opieka nad dzieckiem jest sama w sobie ogromnym wysiłkiem fizycznym, w związku z tym młoda mama nie musi ograniczać ilości przyjmowanych kalorii, ponieważ i tak łatwo je spali na przykład podczas zabaw z dzieckiem. Niestety nie do końca jest to prawda. Oczywiście opieka nad niemowlakiem jest dużym obciążeniem dla kobiety. Młode mamy czują się często wręcz przemęczone. Jednak stan taki w dużym stopniu wynika z długotrwałego niewyspania i silnego stresu, a nie z rzeczywistego wysiłku fizycznego.

Jeśli więc zależy nam na tym, by wrócić do formy po ciąży, musimy zdecydować się na kontrolowanie swojej diety oraz uprawianie sportu. Nie powinna to być przesadnie intensywna aktywność fizyczna. Mama w formie może zdecydować się na to, by od czasu do czasu pójść na basen, długi intensywny spacer lub na to by biegać. Pamiętajmy jednak, by zawsze dopasowywać długość i intensywność ćwiczeń do naszych możliwości fizycznych. Zwłaszcza w pierwszych kilku tygodniach po porodzie lepiej zrezygnować z obciążających treningów.

Jeśli podczas porodu konieczne było wykonanie zabiegu cesarskiego cięcia, to przez co najmniej 10 pierwszych tygodni powinniśmy zrezygnować z wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń. W przypadku porodu naturalnego nie musimy być aż tak ostrożne, przygodę ze sportem możemy rozpocząć znacznie wcześniej.

Pamiętajmy jednak zawsze, że mama w formie to nie tylko szczupła wysportowana kobieta. O naszej formie najbardziej świadczy nasz stan psychiczny. Powinnyśmy więc w pierwszej kolejność zadbać o nasze dobre samopoczucie. Nie pozwólmy, by wszystkie obowiązki związane z opieką nad dzieckiem spadły na nas. Codziennie starajmy się wygospodarować nieco wolnego czasu dla siebie. Przeznaczmy go na wykonywanie ulubionych ćwiczeń sportowych oraz na inną, niekoniecznie związaną z aktywnością fizyczną formę relaksu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *